onsdag 23. oktober 2013

Bilder på kubbelys.

Servietter på kubbelys er og har vært veldig populært.

Jeg ville gjøre min egen vri på dette i fjor da jeg satt og tenkte på hva jeg skulle gi til de "som har alt"!

Bilde av sine kjære blir jo alle glade av å få, så jeg ville lage dette på kubbelys!

Glemte å ta bilde av alle jeg ga bort i fjor, men det var bilder av alt fra gullongene til venner, dyrene til de som ikke har barn, osv.. ;)

Man kan også skrive fine sitater ord og utrykk og smelte de på kubbelyset på samme måte som med servietter.

Her er et av mine gutter:



Fremgangsmåte:

Du trenger:
- Tykt ark ( jeg bruker sketch ark fra europris)
- Silkepapir ( bruker det jeg pakker inn kubbelysene med når jeg kjøper de)
- teip
- skriver (blekkskriver)
- bakepapir

NB! Jeg har ikke prøvd på laserskriver, men mener å ha hørt at det ikke bør prøves heller..

Klipp ut silkepapiret 0,5 - 1 cm mindre en arket og teip det stramt fast til arket uten at teipen går på baksiden av arket- dette er litt "kjon" men da setter det seg ikke fast i skriveren.. been there - done that!!
Så er det bare å skrive ut!

Når silkepapiret har fått tørket ei stund, er det bare å stryke det på kubbelyset, med en varm skje, strykejern eller hva du enn bruker.
Jeg bruker krølltanga mi og har bakepapir oppå silkepapiret slik at den og ikke blir ødelagt.. har allerede ødelagt en.. kremt ;)

Dette er flotte gaver å gi året rundt :)

Lykke til

Mvh, Monica :)

DIY "Bilde i speil"

For noen år siden fikk jeg et tips av en bekjent om at det gikk an å lage bilder i speil.
Jeg trodde først at bilde var "brent" inni speilet, for det så slik ut.. etter det har jeg laget en del av disse, og de er perfekte som gaver til de som har alt.. ;)

Man kan lage de på alle slags speil, og det er fryktelig enkelt og knalltøft!
 Jeg synes det passer best med sort/hvit eller old fashion style :)

Dette er et speil kjøpt på ikea for mange år siden.



Fremgangsmåte:

Skriv ut et bilde på vanlig papir - jeg synes det er finere uten glans, men dette er smak og behag.
Ta ut speilet fra rammen hvis det er plate bak på speilet og snu det med speilfolien mot deg (speilets bakside) og ta ca mål på hvor du vil ha bildet.
Ta ca 3-5 cm mindre en hva bildet er, og marker øverst ,nederst og på sidene med en kniv. Jeg bruker biffkniv..
Når du har markert hvor bildet skal være, tar du et pussepapir og pusser bort speilfolien til glasset kommer frem- puss ikke slik at all speilfolien blir borte, men snu å prøv bildet etter som du pusser.

Det viktigste er at selve senter av bildet kommer fram gjennom.
Når du er fornøyd med pussingen. fest det med teip- spiller ingen rolle hvilken teip- bare teipen ikke vises på framsiden av speilet. Fest eventuelt baksiden på speilet igjen, eller kle speilet med kartongpapir (kjøpt på bokhandel) eller vanlig ark ut fra hvor stort speilet er og om det skal gies bort eller ikke, slik at baksiden får en litt fin finish :)

Lykke til :)

Mvh, Monica.


DIY Skilt

Er veldig  glad i skilt, men liker å sette mitt eget preg på de!

Fine gaver til både familie og venner!
 


 




 
Fremgangsmåte er det samme som klossene.

Bruker sponplate biter, eller rester etter takplater, maler kantene hvite og limer på ark som jeg skriver ut etter smak og behag- noen ordtak har jeg hentet fra diverse tekster, men redigerer det på Paint på datamaskina.
Bruker tykke ark her også, da de er lettere å håndtere under liming med decoupage lakk/lim!
Venter så til det har tørket og tar et strøk med decoupage til.
Så borrer jeg hull med borrmaskina og setter inn hyssing eller hamptråd.

Har laget en del velkommen skilt med denne måten, men da har jeg brukt rester av listverk og malt endene der også! Har dessverre ingen bilder av de i farta.

DIY! Klosser!

Enkle gaver som er raske å lage, er tre klosser man kan lage bokstaver på som danner ord!
I fjor lagde jeg disse som jeg ga bort i julegaver, og det ble en suksess ;)

Du trenger:
- likesidet material som du sager opp i så mange klosser du trenger til ordet. (trenger ikke være       likesidet)
- hvit maling for å male klossene.
- tykt papir (brukte sketch blokk fra europris)
- skriver for å skrive ut de bokstavene du trenger på arket.
- decoupage lakk/lim til å lime arket på klossene.

Fremgangsmåte:

 Sag opp klossene, puss og mal de.
Skriv ut bokstaver på papir (med godt mellomrom til klipping) i den størrelsen du trenger til klossens størrelse.
Klipp bokstavene ut litt større enn hva klossene er, og lim de på.
Når det har tørket, skjær av papiret som er til gode og lakker over med samme decoupage lakken.

Her er klossene :




Litt større klosser og annen fremgangsmåte :

Lager ei ny stue og fant en stokk som jeg brukte til å lage slike klosser:



Fremgangsmåte:

- Sag opp stokken til klosser i ønsket størrelse.
- Skriv ut bokstaver på et litt tykt ark, og skjær de ut slik at det blir en slags stensil ( eller bruk ferdig stensil hvis du har)
Jeg bruker en skalpell kjøpt på hobby butikk.
- Fest stensilen på klossen, og trykk forsiktig maling over bokstaven med tuppen av en pensel eller svamp.

Anbefaler å la arket ligge på klossen til det tørker, så malinga ikke blir "dratt" med.

Ha en fin dag ;)

Mvh, Monica


Gamle låvevinduer.

Helt ny i bloggverden, men har hentet masse inspirasjon fra andre blogger:)

Følger denne bloggen, som har gitt meg masse inspirasjon : http://interiorbazar.blogspot.no/
Driveren av denne bloggen har også denne : http://diybazar.blogspot.no/ og da tenkte jeg at hvorfor ikke opprette egen blogg for å dele mine DIY prosjekter, som sagt, så gjort ;)


Laget noen rammer av gamle låvevindu, disse ble veldig populær blant vennene mine, tenkte kansje noen flere vil like de, og de er enkle å lage!

Låvevindu uten glass:

Du trenger:

- Vindu med sprosser
- Tynn sponplate ( mine er fra en gammel seksjon)
- Maling med ønsket farge ( jeg brukte egghvit)
- Bilder på vanlig papir
- Decoupage lakk



Vindusrammen er fra en gammel låve, jeg fikk de fra ei venninne :)

Fremgangsmåte :
Vasket rammen, og tok mål på baksiden til sponplatene. Jeg saget de ut og malte et strøk for å få en litt slitt stil.
Så er det bare å skrive ut bildene og lime de på med decoupage lakk/lim.
Etter at det har fått tørket ei stund, tok jeg på et nytt lag med Decoupage og satte de fast bak på rammen med tynne små spiker!

Låvevindu med speil og sponplate med tekst:



Samme fremgangsmåte her, bare at her er hjertene og teksten er malt på platene. Speilet er kuttet med diamantkutter/ speilkutter.




Ha en fin dag :)

Mvh, Monica!